Header Ads

Το κέρδος πάνω από την εξυπηρέτηση του κοινού!

Με ορυμαγδό αγωγών, προσφυγών, αιτήσεων, αναφορών απαντούν στην εξαγορά του ΟΑΣΘ οι εκπρόσωποι του «παλαιού καθεστώτος» σε αυτόν. Ποιος είναι ο στόχος τους; Η διασφάλιση καλύτερων αστικών συγκοινωνιών για το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης; Ασφαλώς και όχι!

Τα 360 ακινητοποιημένα -ελλείψει ανταλλακτικών- λεωφορεία (σε σύνολο 620), τα 90 «πεπαλαιωμένα» -στο όριο της εικοσαετίας- από το σύνολο των 620, τα 60 λεωφορεία εν μέσω καύσωνα που δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν ελλείψει ψυκτικού υγρού, που παρέλαβε το νέο συμβούλιο είναι η απάντηση στην ερώτηση.

Μήπως είναι η εξυπηρέτηση και ο σεβασμός των επιβατών; Ασφαλώς και όχι!

Η συστηματική προσβολή των δικαιωμάτων των επιβατών-καταναλωτών γενικά και οι αυτόματοι πωλητές εισιτηρίων που «καταπίνουν» τα ρέστα, με όφελος για τον ΟΑΣΘ από το 2013 μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2016 το ποσό του 1.568.177,01 ευρώ σε βάρος της τσέπης των επιβατών, που κληρονόμησε η νέα διοίκηση, είναι η απάντηση στην ερώτηση αυτή.

Μήπως είναι η αποκατάσταση της διασαλευθείσης συνταγματικής τάξης και η προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών; Ασφαλώς και όχι!

Η ευθέως παράνομη και αντισυνταγματική (άρθρα 5 και 106 του Συντάγματος) για δεκαετίες (από το 1957) παρεχόμενη κρατική εγγύηση του «επιχειρηματικού κέρδους» των μετόχων μιας ιδιωτικής εταιρείας μέσω της λεγόμενης κρατικής «αντισταθμιστικής καταβολής», με σκοπό την κάλυψη της διαφοράς εσόδων-εξόδων και η μετακύλιση του βάρους αυτού στους πολίτες, αποδεικνύει ότι ο στόχος είναι η «παλινόρθωση», η επαναφορά στο «παλαιό καθεστώς» με κίνητρο τη διατήρηση του «επιχειρηματικού κέρδους», το οποίο τα τελευταία χρόνια ανερχόταν σε ετήσια βάση στα 16,5 εκατομμύρια ευρώ, συμπιέζοντας έτσι το κόστος για την εξυπηρέτηση των επιβατών!

Την ίδια στιγμή η παλιά διοίκηση χρωστούσε στους εργαζόμενους, στις τράπεζες, στους προμηθευτές, στα ασφαλιστικά ταμεία.

Μόλις τη Δευτέρα 14 Αυγούστου η νέα διοίκηση, αν και ανέλαβε τα νέα της καθήκοντα την Παρασκευή 11 Αυγούστου, ξεπερνώντας σοβαρότατες εκκρεμότητες και αντιξοότητες που άφησε το «παλαιό καθεστώς» του ΟΑΣΘ σε πολλά επίπεδα, κατάφερε να καταβάλει τα δεδουλευμένα των εργαζομένων για τον μήνα Ιούνιο.

Αυτό το παρωχημένο μοντέλο (κρατική ενίσχυση ιδιωτικής επιχείρησης σε βάρος άλλων «ανταγωνιστών», ιδιοκτητών ταξί π.χ.) , που υπερασπίζονται με σωρεία δικογράφων και αναφορών τα οποία καταθέτουν συνεχώς, αντιβαίνει και στο ευρω-ενωσιακό δίκαιο.

Η αντιπολίτευση έχει στρέψει μονομερώς το βλέμμα της στην επιλογή του προσώπου του προέδρου του Δ.Σ. του ΟΑΣΘ (σε εκκαθάριση), ενώ δεν έδειξε μέχρι σήμερα κανένα ενδιαφέρον και καμία ευαισθησία για τα προβλήματα αυτά, ούτε είναι σε θέση να προσφέρει ρεαλιστική και βιώσιμη πρόταση με συνέχεια και προοπτική.

Αντίθετα, έχει βαρύτατες ευθύνες διότι είχε ταυτιστεί με το «συστημα ΟΑΣΘ» τις τελευταίες δεκαετίες παρέχοντας αμοιβαίες εξυπηρετήσεις.

Η «αμαρτωλή» παράταση (άρθρο 1 ν. 3652/2008), που δόθηκε δύο χρόνια πριν λήξει η αρχική -και επίσης αμαρτωλή- σύμβαση του 2001 για δύο έτη από την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης «…όπως περιγράφεται στην από 7.4.2006 και τις τυχόν (!!!) τροποποιήσεις της», έγινε αόριστη καθώς οι όροι εκτέλεσης του έργου του Μετρό μεταβλήθηκαν εκ των υστέρων, ενώ αντιβαίνει ευθέως στις διατάξεις της παρ. 3 περ. δ’ του άρθρου 8 και παραγράφων 3, 4 του άρθρου 4 του Κανονισμού 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Ηδη από το 2010, σύμφωνα με τις διαπιστώσεις και των ελεγκτών του υπουργείου, έπρεπε να είχε περιέλθει, σύμφωνα με την οικονομική συμφωνία (σύμβαση), η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ στο Δημόσιο, πράγμα το οποίο απλά ΔΕΝ έγινε!

Πάντως τα περιουσιακά δικαιώματα των μετόχων δεν θίγονται, αλλά παρέχεται διαφανής και αδιάβλητη διαδικασία αποζημίωσής τους από τον νόμο (άρθρο 25 ν. 4482/2017)

Οι αστικές συγκοινωνίες στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης από το 1957 οργανώθηκαν με βασικό άξονα το «επιχειρηματικό κέρδος» του ΟΑΣΘ και όχι με άξονα την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.

Η κυβέρνηση σήμερα κάνει το αυτονόητο. Αλλάζει ριζικά τις προτεραιότητες. Αντί να συνεχίσει τα «πάρτι» με δημόσιο χρήμα, τις απευθείας αναθέσεις και τις τροπολογίες-δώρο στη διοίκηση, επέλεξε μια τομή που θα έχει ως άξονα την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος.

Είναι ένα στοίχημα που, με την ενεργητική συμπαράσταση της τοπικής κοινωνίας, καλείται να κερδίσει.

*Πρ. πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, μέλος του νέου Δ.Σ. του ΟΑΣΘ (σε εκκαθάριση)

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών

Δεν υπάρχουν σχόλια