Header Ads

«Έξυπνη κάρτα» από τέλος Αυγούστου

Related image
Πώς θα λειτουργεί πλέον το ηλεκτρονικό εισιτήριο μετά και τη θετική γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων

Το πράσινο φως για το ηλεκτρονικό εισιτήριο έδωσε την περασμένη εβδομάδα η Αρχή Προστασίας Προσωπικού Χαρακτήρα Δεδομένων και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας ετοιμάζεται πυρετωδώς να εγκαινιάσει το σύστημα για την έκδοση προσωποποιημένων ηλεκτρονικών καρτών απεριορίστων διαδρομών.

Σε πρώτη φάση, που υπολογίζεται να ξεκινήσει προς τα τέλη Αυγούστου, η έκδοση των καρτών αυτών θα γίνεται μέσω του διαδικτύου, ενώ στη συνέχεια η έκδοση προσωποποιημένης κάρτας θα γίνεται και από τα Τερματικά Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ).

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο διατίθεται σε δύο τύπους, το «πολλαπλό εισιτήριο» (ή πολλαπλή κάρτα) AΤΗ.ΕΝΑ Τicket και την «έξυπνη κάρτα» AΤΗ.ΕΝΑ Card. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων αρχικά είχε διατυπώσει αντιρρήσεις σε σχέση με την πληθώρα στοιχείων που απαιτούνταν για την προσωποιημένη «έξυπνη κάρτα», αλλά και ως προς τον τρόπο αποθήκευσης των δεδομένων, που συνέδεαν το πρόσωπο του επιβάτη με πληροφορίες για τις μετακινήσεις του.

Με την υπ’ αριθμόν 4/2017 γνωμοδότησή της, όμως, που εκδόθηκε πριν από λίγες μέρες, δίδεται πλέον η άδεια -μετά, φυσικά, και τη σχετική συμμόρφωση του ΟΑΣΑ προς τις υποδείξεις της- για την έκδοση της προσωποποιημένης κάρτας απεριορίστων διαδρομών, με την αίρεση, όμως, ο Οργανισμός να ολοκληρώσει έως τον Μάιο του 2018 μελέτη για τις επιπτώσεις εφαρμογής του συστήματος και τους λόγους για τους οποίους συλλέγει ο ΟΑΣΑ τα δεδομένα. Στη μελέτη αυτή θα πρέπει να να στοιχειοθετείται με σαφήνεια ότι η διαδικασία θα έχει τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις στα προσωπικά δεδομένα των επιβατών.

Η βασική αλλαγή στην οποία προχώρησε ο οργανισμός συνίσταται στη χρήση κρυπτογραφικού αλγόριθμου κατακερματισμού (hashing) των προσωπικών δεδομένων των επιβατών. Με τον τρόπο αυτόν έκαστη καταγραφή δεδομένων κίνησης δεν θα παραπέμπει σε πρόσωπο (κάτοχο της κάρτας), αλλά σε «ψηφιακό αποτύπωμα» (hash value), το οποίο θα αποτελείται από έναν συνδυασμό του ΑΜΚΑ και ενός τετραψήφιου κωδικού, ο οποίος θα καταχωρίζεται από τον ίδιο τον επιβάτη στο σύστημα.

Η ATH.ENA Card, να σημειώσουμε, θα υποκαταστήσει, μεταξύ άλλων, τις υφιστάμενες μηνιαίες και ετήσιες κάρτες, αλλά και τα μειωμένα και τα ελευθέρας. Η εν λόγω κάρτα, η οποία θα αποτελέσει και το κύριο προϊόν κομίστρου του ΟΑΣΑ, θα είναι προσωποποιημένη ή απρόσωπη.

Η απρόσωπη κάρτα υποστηρίζει όλα τα είδη κομίστρου, μικρότερα της μηνιαίας κάρτας, καθώς και αποθηκευμένη αξία. Εάν χαθεί, δεν αντικαθίσταται και δεν αποζημιώνεται.

Πώς θα εκδίδεται

Ποια όμως είναι αναλυτικά η διαδικασία έκδοσης της «έξυπνης κάρτας»; Κατ' αρχάς, για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει:

* Επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ.

* Την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο.

* Έγγραφο απόδειξης του δικαιώματος μετακίνησης εφόσον ανήκει σε ειδική κατηγορία (άνεργοι, ΑμεΑ κ.λπ.).

Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ, το όνομα, το επώνυμο, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης και την ειδική κατηγορία, εφόσον υπάρχει. Στη συνέχεια προχωρά σε επιβεβαίωση της ταυτότητας του επιβάτη, ο οποίος εισάγει τον κωδικό ασφαλείας. Τέλος, ο εκδότης προχωρά σε λήψη φωτογραφίας του επιβάτη (μέσω της φωτογραφικής μηχανής που διαθέτει το ΤΕΚ ή μέσω σάρωσης προεκτυπωμένης φωτογραφίας) και εκδίδει την έξυπνη κάρτα.

Κατά τη διαδικασία έκδοσης της κάρτας, το σύστημα παράγει και αποθηκεύει στη βάση δεδομένων το hashed value που προκύπτει από τον συνδυασμό ΑΜΚΑ (ή αριθμού διαβατηρίου) και κωδικού, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης. Σε περίπτωση έκδοσης κάρτας ειδικής κατηγορίας αποθηκεύεται σε ξεχωριστό αρχείο δεδομένων ο αριθμός ΑΜΚΑ και η ημερομηνία λήξης του δικαιώματος μόνο.

Πακέτα εισιτηρίων

Αξίζει να σημειώσουμε ακόμη, σε σχέση με το νέο σύστημα, ότι ο επιβάτης μπορεί πλέον να προμηθεύεται από εκατοντάδες σημεία έκδοσης το πολλαπλό εισιτήριο. Μπορεί επίσης να αποκτήσει και τη μη προσωποποιημένη κάρτα. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να αγοράσει πακέτο 5 τουλάχιστον εισιτηρίων του 1,40 ευρώ ή το πακέτο των 10 εισιτηρίων συν ένα δωρεάν. Όταν με τις μετακινήσεις του εξαντλήσει αυτό το ποσό, τότε θα μπορεί να αγοράζει με αυτήν μεμονωμένο εισιτήριο του 1,40 ευρώ ή όλων των άλλων τύπων (ημερήσιο, εβδομαδιαίο κ.ά.).

Επιπλέον έχει εκδοθεί ήδη νομοθετική ρύθμιση που επιτρέπει στον ΟΑΣΑ να προσφέρει ένα επιπλέον δωρεάν εισιτήριο σε όσους θα αγοράζουν πολλαπλή ηλεκτρονική κάρτα των 10 απλών εισιτηρίων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, από την πρώτη, σταδιακή εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, έχουν διατεθεί μέχρι σήμερα από την ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) 400.000 και από τη ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) 110.000 «έξυπνα» εισιτήρια και κάρτες, εκ των οποίων τα 15.000 στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Μάλιστα, τα έσοδα έχουν ξεπεράσει τα 2 εκατ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια