Header Ads

Τα αδέσποτα αποκτούν στέγη σε οικολογικές κατασκευές – «Τέλος ζωοφιλίας» για να χρηματοδοτηθούν δομές Δήμων – Τέρμα στην «ζωοφιλική» ασυδοσία

Του Αργύρη Δεμερτζή
ecopress.gr

Δομές σε όλους τους δήμους, με τη δημιουργία νέων σύγχρονων και με οικολογικό αποτύπωμα εγκαταστάσεων για την φιλοξενία των τετράποδων, αυστηρό πλαίσιο σήμανσης και καταγραφής δεσποζόμενων και αδέσποτων, προκειμένου να περιοριστούν οι ανεύθυνες συμπεριφορές, η παράνομη εμπορία και η εγκατάλειψη ζώων και πλήθος άλλες σημαντικές αλλαγές προωθεί ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γιάννης Τσιρώνης, με νέο σχέδιο νόμου για τα δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς.

Το σχέδιο νόμου μετά από διάλογο με τους ενδιαφερόμενους φορείς συνολικά 6 μηνών παρουσιάστηκε την Πέμπτη 22 Μαρτίου 2018, σε συνέντευξη Τύπου και ταυτοχρόνως τέθηκε σε κανονική διαβούλευση, ώστε να πάρει το δρόμο της νομοτεχνικής κατάρτισης και να προωθηθεί άμεσα για ψήφιση στη Βουλή.


Οι τετράποδοι φίλοι μας υπολογίζεται επισήμως ότι ανέρχονται σε περίπου 200.000 οικόσιτα και 20.000 αδέσποτα ζώα. Δεν λείπουν και οι υπολογισμοί «φιλοζωικών» συστημάτων, που συνδέοντας τα αδέσποτα με χορηγίες και επιδοτήσεις ανεβάζουν τον αριθμό τους μέχρι και σε μερικά … εκατομμύρια.

Οικολογικά καταφύγια

Από τις βασικές τομές του νέου νομοσχεδίου αποτελεί η πρόβλεψη οι δήμοι, να προχωρήσουν σε νέες δομές φιλοξενίας των ζώων, δημιουργώντας νέες σύγχρονες, λειτουργικές, φιλικές στο περιβάλλον και προσβάσιμες στους πολίτες υποδομές φιλοξενίας των αδέσποτων ζώων. Πράγμα που σημαίνει ότι δημιουργείται μία νέα διέξοδος για τον κατασκευαστικό τομέα, να δώσει λύσεις πρότυπων κατασκευών καταφυγίων ζώων, συνδυαστικά με την αξιοποίηση κοινόχρηστων δημόσιων χώρων.

Για αυτούς τους σκοπούς θεσπίζεται η δυνατότητα δημιουργίας ειδικού λογαριασμού προστασίας αδέσποτων ζώων στους Δήμους, ενώ παράλληλα θεσπίζεται ειδικό τέλος ζωοφιλίας στα είδη που πωλούνται στα καταστήματα ζώων συντροφιάς (pet–shops), με σκοπό την ενίσχυση της χρηματοδότησης των δήμων για τον εκσυγχρονισμό και τη δημιουργία υποδομών διαχείρισης των ζώων συντροφιάς




Βασικοί διαχειριστές των αδέσποτων θα είναι λοιπόν οι δήμοι, οι οποίοι θα ενισχυθούν και πλέον θα τους δίνεται η δυνατότητα να επιλέγουν οι ίδιοι το έργο τους. Θα μπορούν, μεταξύ άλλων, να θεσπίσουν τέλος στην αγορά ενός ζώου ενώ αντίθετα θα μπορούν να πριμοδοτούν, με ατέλεια, την υιοθέτηση ενός αδέσποτου καθώς τα ζώα που χρειάζονται κάποιοι για λόγους υγείας, όπως τους σκύλους οδηγούς των τυφλών.

Τέρμα στην ασυδοσία 

Παράλληλα το νέο νομοσχέδιο που προωθεί ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γ. Τσιρώνης βάζει τέλος σε μία σειρά παθογενειών, που έχουν αναπτυχθεί με «φιλοζωικό» μανδύα, στον τομέα της διαχείρισης πόρων χορηγιών, επιδοτήσεων αλλά και της «μαύρης» εμπορίας των αδέσποτων ζώων.

Με το νέο νομοσχέδιο αποσαφηνίζονται οι αρμοδιότητες των Δήμων και των Φιλοζωικών Οργανώσεων, με ρητό καθορισμό πεδίων εμπλοκής τους στη διαχείριση του προγράμματος αδέσποτων ζώων συντροφιάς, με σκοπό τη προαγωγή της ευζωίας των ζώων. Δίνονται εργαλεία στους Δήμους για τη διαχείριση των αδεσπότων, επικουρούμενοι από τα φιλοζωικά σωματεία και τις ενώσεις. Παράλληλα θεσπίζεται κεντρικό μητρώο φιλοζωικών σωματείων και ενώσεων με σκοπό την ενίσχυση του ρόλου τους, ώστε να αναδειχθεί και να ενισχυθεί η πραγματική ζωοφιλία, έναντι των «γκρίζων» φαινομένων, που ενδημούν και στον συγκεκριμένο χώρο.


Εντολή πρωθυπουργού

«Με εντολή του ίδιου του πρωθυπουργού προχωράμε σε αυτή την μεταρρύθμιση με πρωτεύοντα στόχο την προστασία και την ευζωία των μικρών μας φίλων», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιάννης Τσιρώνης και συμπλήρωσε «τα προβλήματα των ζώων μάς αφορούν όλες και όλους, αφού αντανακλούν στην ποιότητα ζωής και όσων δεν φιλοξενούν ζώο. Ο απόλυτος σεβασμός και η αρμονική συνύπαρξη δεν είναι πολυτέλεια. Είναι μέτρο του πολιτισμού και της ανθρωπιάς μας».

Μέσω του νέου σχεδίου νόμου θα δημιουργηθούν θεσμοί που θα διασφαλίζουν τα χρήματα, του δημοσίου αλλά και των ζωόφιλων, να χρησιμοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την προστασία των ζώων.

Για τα ζώα εισαγωγής που θα διατεθούν προς πώληση, θα πρέπει να υπάρχουν εγγυήσεις ευζωίας και ιχνηλασιμότητας, από τη γέννηση του, τη μεταφορά του στην Ελλάδα και την πώληση του από δομές που εξασφαλίζουν επαρκή χώρο ενδιαίτησης.


Οι νομοθετικές παρεμβάσεις του κ. Τσιρώνη βρίσκουν αντιδράσεις στο «γκρίζο» φιλοζωικό σύστημα, που έχει διαμορφωθεί και λειτουργεί με το αζημίωτο τα τελευταία πολλά χρόνια στη χώρα.

Από αυτό το σύστημα εκτιμάται ότι εκπορεύεται μία κατά τα άλλα «αόρατη» επικοινωνιακή επίθεση κατά του νέου νομοσχεδίου, που επιχειρεί να εμφανίσει το σχέδιο νόμου ως «επιχείρηση μαζικής ευθανασίας των αδέσποτων ζώων».

Στελέχη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υπογράμμισαν πως «σε κάθε περίπτωση αποτελεί νοσηρό αποκύημα φαντασίας η υπόνοια ότι θα προχωρούσαμε σε ευθανασίες. Ουδέποτε ετέθη από οποιονδήποτε φορέα τέτοια πρόταση, ούτε θα ήμασταν διατεθειμένοι να την αποδεχθούμε» και συμπλήρωσαν «οι ευθανασίες παραμένουν μία πράξη που αποφασίζεται αποκλειστικά για ιατρικούς λόγους, όπως προβλέπει και ο σημερινός νόμος».

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Σε ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης σημειώνεται αναλυτικά τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για τα δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς, ως εξής:

Διανύουμε τον έβδομο χρόνο ύπαρξης ενός ολοκληρωμένου για πρώτη φορά Νόμου για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία αυτών από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό. Ο Νόμος αυτός θέτει καινοφανώς για τα ευρωπαϊκά δεδομένα ρυθμίσεις, σκοπούσες στην ευζωία των ζώων, τα οποία οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε ως έμβια συναισθανόμενα όντα. Η ανάγκη επικαιροποίησης των υφιστάμενων ρυθμίσεων προέκυψε εντόνως από την εγγενή αδυναμία των αρμοδίων υπηρεσιών (ΟΤΑ, ΕΛΑΣ) να αντιμετωπίσουν το ζήτημα διαχείρισης αδεσπότων ζώων, εξαιτίας έλλειψης αναγκαίων υποδομών (πχ δομές φιλοξενίας), λόγω ελλιπούς έως ανύπαρκτης χρηματοδότησης.

Στόχος του Νομοθέτη με τις εν θέματι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι ο περιορισμός του αριθμού των αδεσπότων, θέτοντας αυστηρές κυρώσεις στους ιδιοκτήτες δεσποζόμενων, με κύριο στόχο να αντιληφθούν την πολύ μεγάλη ευθύνη που αναλαμβάνουν, σκοπούσα στη βελτίωση της ευζωίας αυτών. Ειδικότερα, ως και στο άρθρο 4 ορίζεται, επεκτείνεται η διαδικτυακή ηλεκτρονική βάση, η οποία πλέον θα περιλαμβάνει επιπλέον πληροφορίες, όπως εάν το ζώο είναι στειρωμένο ή αστείρωτο, η την υγειονομική του κατάσταση σε σχέση με νοσήματα που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία, εάν είναι εμβολιασμένο ή όχι το ζώο σε σχέση με τη λύσσα κ.α.

Καθίσταται το τέλος καταγραφής των ζώων συντροφιάς υποχρεωτικό και ορίζεται το ελάχιστο ύψος του σε 6 ευρώ. Τίθεται αυστηρό χρονικό πλαίσιο 2 ημερών δήλωσης της απώλειας των ζώων και 10 ημερών για δήλωση οποιαδήποτε άλλης μεταβολής σε σχέση με τα στοιχεία κατάστασης του ιδιοκτήτη ή του ζώου. Ακόμη θεσπίζεται η υποχρέωση των κτηνιάτρων να εφαρμόζουν καθολικά το σύστημα σήμανσης και καταγραφής σκύλων και γατών και των ιδιοκτητών τους και για την επίτευξη του σκοπού αυτού απαγορεύεται η περίθαλψη σκύλου ή γάτας που δε φέρει σήμανση και δεν έχει καταγραφεί στην ηλεκτρονική βάση του ΥΠΑΑΤ, με εξαίρεση τα επείγοντα περιστατικά.

Ο κάθε Δήμος της χώρας καθίσταται θεματοφύλακας της εφαρμογής του Νόμου, κυρίαρχα στο ζήτημα των υιοθεσιών αδέσποτων ζώων συντροφιάς, καθώς όλες οι διαδικασίες διενεργούνται πλέον από τις αρμόδιες υπηρεσίες του. Προς τούτο στο άρθρο 5 οριοθετείται το πλαίσιο δημοσίευσης αγγελιών για ζώα συντροφιάς προς πώληση ή υιοθεσία ή δωρεάν παραχώρηση μέσω οργανωμένης προβολής των αιτημάτων, με ταυτόχρονη αναφορά στον αριθμό σήμανσης και στον αριθμό άδειας εκτροφής και άδειας πώλησης. Ειδικότερα υιοθεσίες προωθούνται μέσα από τις ιστοσελίδες των δήμων, οι οποίες μπορούν να αναπαράγονται μέσα από το δίκτυο ενημέρωσης των πολιτών δήμων και περιφερειών. Επιπλέον στο άρθρο 6 ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται το γενικό πλαίσιο για την εκτροφή, αναπαραγωγή και εμπορία ζώων συντροφιάς με την υποχρέωση των εκτροφέων και των καταστημάτων πώλησης να πωλούν ζώα μόνο σημασμένα, καταγεγραμμένα στη βάση και με διαβατήριο, με ταυτόχρονη διατήρηση αρχείων με πλήρη στοιχεία ιχνηλασιμότητας που βρίσκονται στη διάθεση των ελεγκτικών αρχών.

Τίθεται στο άρθρο 7 υποχρέωση σήμανσης και καταγραφής των ζώων συντροφιάς, που συμμετέχουν σε εκθέσεις, ενώ οι συνοδοί τους υποχρεούνται να φέρουν το διαβατήριο τους, από το οποίο να προκύπτει ότι είναι εμβολιασμένα και ότι έχουν υποβληθεί σε πρόσφατο αποπαρασιτισμό.

Στο άρθρο 8 τίθενται οι όροι διατήρησης των ζώων συντροφιάς στις πολυκατοικίες και στις μονοκατοικίες, οι οποίοι αυστηροποιούνται με σκοπό τη διασφάλιση της ευζωίας τους και την αρμονικότερη συμβίωση, εν γένει, με το ανθρώπινο στοιχείο.

Στο δε άρθρο 9, το οποίο αποτελεί εκ του περιεχομένου του θεμελιακό άρθρο του παρόντος, αφορόν στη διαχείριση του προγράμματος αδέσποτων ζώων συντροφιάς, με κύριο και πρωτεύοντα σκοπό την προαγωγή της ευζωίας τους, αποσαφηνίζονται οι αρμοδιότητες των Δήμων και των Φιλοζωικών Οργανώσεων, με ρητό καθορισμό πεδίων εμπλοκής τους. Δίνονται εργαλεία στους Δήμους για τη διαχείριση των αδεσπότων, επικουρούμενοι από τα φιλοζωικά σωματεία και τις ενώσεις. Ειδικότερα θεσπίζεται: Α) κεντρικό μητρώο φιλοζωικών σωματείων και ενώσεων με σκοπό την ενίσχυση του ρόλου τους, Β) υποχρέωση ενημέρωσης των πολιτών για τα προς υιοθεσία αδέσποτα ζώα, μέσω της ιστοσελίδας του δήμου και τη δημιουργία δικτύου ενημέρωσης πολιτών με τη συνεργασία των φιλοζωικών οργανώσεων, Γ) αυστηρότερο πλαίσιο προστασίας των αδεσπότων σκύλων και γατών (καλύτερη εκπαίδευση των συνεργείων περισυλλογής, απαγόρευση εμπορίας τους κ.α.) και θέτονται όροι και προϋποθέσεις για τα φυσικά πρόσωπα που υιοθετούν αδέσποτα, ενώ Δ) δίνεται κίνητρο για υιοθεσία αδέσποτων ζώων με απαλλαγή από όλα τα τέλη.

Ακόμη τροποποιείται το πλαίσιο υιοθεσίας ζώων από άτομα που δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδας, εναρμονιζόμενο με την Ενωσιακή Νομοθεσία, ενώ συνακόλουθα αυξάνεται η ευελιξία των Δήμων σχετικά με τη συγκρότηση των 5μελών επιτροπών παρακολούθησης και ελέγχου του προγράμματος, με σκοπό την αντιμετώπιση της αδυναμίας συγκρότησης τους από τους Δήμους.

Τέλος ενισχύονται οι ειδικές επιτροπές για τη διαχείριση των επικινδύνων ζώων, προκειμένου να προστατευτεί η ευζωία και η προστασία των ζώων, χωρίς να θίγεται η δημόσια υγεία και η δημόσια ασφάλεια.

Στα άρθρα 10 και 11 επικαιροποιείται το θεσμικό πλαίσιο της μετακίνησης και μεταφοράς ζώων συντροφιάς, ως και το θεσμικό πλαίσιο της μετακίνησης και μεταφοράς ζώων συντροφιάς, ενώ θεσπίζεται η υποχρέωση στους ΟΤΑ να διαθέτουν ψυκτικούς θαλάμους ή καταψύκτες για τη διαχείριση των νεκρών ζώων συντροφιάς.

Στο άρθρο 16 ορίζεται η μη σύννομη θανάτωση του ζώου που συνιστά κακοποίηση του ζώου σε υπέρτατο βαθμό και τιμωρείται με ξεχωριστή επαυξημένη ποινή, ενώ στο άρθρο 17 διασφαλίζεται η σωστή διάγνωση και ολοκληρωμένη θεραπεία των ασθενών ζώων με ταυτόχρονη προστασία της δημόσιας υγείας, ενώ ενισχύεται το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Στο άρθρο 20 θεσπίζονται αυστηρές ποινικές κυρώσεις για τη μη σύννομη θανάτωση και για τη μη σύσταση των επιτροπών της παρ. 12 αρθ.9, ενώ στο Άρθρο 21 προβλέπεται εξορθολογισμός των προστίμων των διοικητικών κυρώσεων μετά την εμπειρία της έως τώρα εφαρμογής, ενώ θεσπίζονται νέες διοικητικές κυρώσεις (αρ.3, αρ. 35, αρ.47 κ.α.). Στο δε άρθρο 22 δίνεται η δυνατότητα εντός 6μήνου οι ιδιοκτήτες δεσποζόμενων σκύλων και γατών που δεν έχουν σημάνει τα ζώα τους, να σημάνουν αυτά χωρίς να υποστούν κυρώσεις. Σε αυτό το διάστημα γίνεται η αντικατάσταση του βιβλιαρίου υγείας του ζώου με διαβατήριο, χωρίς ουσιαστική οικονομική επιβάρυνση. Τέλος στο άρθρο 23 θεσπίζεται η δυνατότητα δημιουργίας ειδικού λογαριασμού προστασίας αδέσποτων ζώων στους Δήμους, ενώ παράλληλα θεσπίζεται ειδικό τέλος ζωοφιλίας στα είδη που πωλούνται στα καταστήματα ζώων συντροφιάς (pet–shops), με σκοπό την ενίσχυση της χρηματοδότησης των δήμων για τον εκσυγχρονισμό και τη δημιουργία υποδομών διαχείρισης των ζώων συντροφιάς.

Βασικός στόχος των εν θέματι διατάξεων αποτελεί η εφαρμοσιμότητα αυτών, η οποία δύναται να πραγματοποιηθεί διά της ενίσχυσης του ρόλου των διοικητικών οργάνων υλοποίησης τους, αλλά και η ενίσχυση του ελέγχου διαχείρισης των αδεσπότων ζώων με πρωτεύοντα και κυρίαρχο σκοπό την αποτροπή αύξησης φαινομένων κακοποίησης τους, με κυρώσεις αναλογικότερες και πιο δίκαιες, σταθμίζοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα είσπραξης των επιβαλλόμενων διοικητικών προστίμων. Διά της αρτιότερης λειτουργίας των διοικητικών μηχανισμών παρακολούθησης και ελέγχου του προγράμματος διαχείρισης αδεσπότων ζώων θα επιτευχθεί συνακόλουθα η ευζωία των ζώων, που αποτελεί το κυρίαρχο πνεύμα των εδώ διατάξεων.

Β. ΟΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤ’ΑΡΘΡΟ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

Άρθρο 1

Προστίθενται οι ορισμοί:

Α) Εμπόριο Ζώων Συντροφιάς,

Β) Εμπορική Εκτροφή και Φύλαξη Ζώων Συντροφιάς και Εκτροφέας Ζώων Συντροφιάς,

Γ) Ιδιοκτήτης (μόνο φυσικό πρόσωπο). Η έννοια του ιδιοκτήτη στον παρόντα νόμο είναι ταυτόσημη με την έννοια του κατόχου ζώου συντροφιάς – αρθ.4 2017/1992 ΦΕΚ Α΄31 Κύρωση της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την Προστασία των ζώων συντροφιάς – προκειμένου να εναρμονιστεί η Εθνική νομοθεσία με την σχετική Ενωσιακή Νομοθεσία.



Στις Αρμόδιες Αρχές ελέγχου προστέθηκαν και υπόλοιπες αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, οι οποίες δύνανται πλέον να διενεργούν ελέγχους.



Άρθρο 2

Επικαιροποιούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ. Ορίζονται οι κτηνιατρικές υπηρεσίες των περιφερειών ως αρμόδιες για την εποπτεία της εφαρμογής περισυλλογής και διαχείρισης των αδέσποτων ζώων.



Άρθρο 3

Επικαιροποίηση των αρμόδιων αρχών του ΥΠΑΑΤ της διαχείρισης, ελέγχου και εποπτείας της διαδικτυακής ηλεκτρονικής βάσης καταγραφής των σκύλων και γατών και των ιδιοκτητών τους.

Επίσης η αρμοδιότητα του ΥΠΑΑΤ για την προμήθεια ανιχνευτών ηλεκτρονικών μέσων σήμανσης μεταφέρεται στις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου.

Στους φορείς εκτέλεσης της σήμανσης και καταγραφής των σκύλων και γατών και των ιδιοκτητών τους, ανατίθεται πλέον η έκδοση ενός και μόνου εγγράφου αναγνώρισης σκύλων – γατών, του Διαβατηρίου, που η μορφή του καθορίζεται σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ αριθμ. 577/2013



Άρθρο 4

Θεσπίζεται η επέκταση της διαδικτυακής ηλεκτρονικής βάσης, η οποία πλέον θα συμπεριλαμβάνει επιπλέον πληροφορίες, όπως εάν το ζώο είναι στειρωμένο ή αστείρωτο, η υγειονομική του κατάσταση σε σχέση με νοσήματα που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία, εάν είναι εμβολιασμένο ή όχι το ζώο σε σχέση με τη λύσσα κ.α.

Καθίσταται το τέλος καταγραφής των ζώων συντροφιάς υποχρεωτικό, και ορίζεται το ελάχιστο ύψος του σε έξι (6) ευρώ.

Η δήλωση της απώλειας των ζώων πρέπει να γίνεται αυστηρά μέσα σε δύο (2) ημέρες και οποιαδήποτε άλλη μεταβολή σε σχέση με τα στοιχεία κατάστασης του ιδιοκτήτη ή του ζώου μέσα σε δέκα (10) ημέρες.

Θεσπίζεται η υποχρέωση των κτηνιάτρων να εφαρμόζουν καθολικά το σύστημα σήμανσης και καταγραφής σκύλων και γατών και των ιδιοκτητών τους, και για την επίτευξη του σκοπού αυτού απαγορεύεται η περίθαλψη σκύλου ή γάτας που δε φέρει σήμανση και δεν έχει καταγραφεί στην ηλεκτρονική βάση του ΥΠΑΑΤ, με εξαίρεση τα επείγοντα περιστατικά.



Άρθρο 5

Θέσπιση αυστηρότερων υποχρεώσεων του ιδιοκτήτη και παρακολούθηση της τήρησης των υποχρεώσεων του μέσω της διαδικτυακή βάσης, με σκοπό τη διασφάλιση της ευζωίας των ζώων συντροφιάς, την αύξηση του επιπέδου συνειδητοποίησης των ευθυνών και των υποχρεώσεων των ιδιοκτήτων και την πρόληψη δημιουργίας νέων αδεσπότων ζώων.



Ο Δήμος αποτελεί το κομβικό σημείο για αλλαγή ιδιοκτήτη ζώου συντροφιάς με εξαίρεση την πώληση σκύλων και γατών από εκτροφείς και καταστήματα.



Θεσπίζεται η δυνατότητα διατήρησης μέχρι 2 αστείρωτων ζώων συντροφιάς ανά ιδιοκτήτη, με τη καταβολή ειδικού τέλους αστείρωτου ζώου. Ο σκοπός της ρύθμισης αυτής είναι η εξέλιξη των φυλών (σκύλων και γατών) και η αντικατάσταση των ζώων με απόκτηση απογόνων. Ορίζεται ανώτατο όριο τοκετών ανά ζώο στο κύκλο ζωής του, για την προστασία της ευζωίας του και την πρόληψη δημιουργίας νέων αδεσπότων.



Οριοθετείται το πλαίσιο δημοσίευσης αγγελιών για ζώα συντροφιάς προς πώληση ή υιοθεσία ή δωρεάν παραχώρηση, μέσω οργανωμένης προβολής των αιτημάτων, με ταυτόχρονη αναφορά στον αριθμό σήμανσης και στον αριθμό άδειας εκτροφής και άδειας πώλησης. Ειδικότερα υιοθεσίες προωθούνται μέσα από τις ιστοσελίδες των δήμων οι οποίες μπορούν να αναπαράγονται μέσα από το δίκτυο ενημέρωσης των πολιτών δήμων και περιφερειών.



Άρθρο 6

Ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται το γενικό πλαίσιο για την Εκτροφή, αναπαραγωγή και εμπορία ζώων συντροφιάς με την υποχρέωση των εκτροφέων και των καταστημάτων πώλησης να πωλούν ζώα μόνο σημασμένα, καταγεγραμμένα στη βάση και με διαβατήριο, με ταυτόχρονη διατήρηση αρχείων με πλήρη στοιχεία ιχνηλασιμότητας που βρίσκονται στη διάθεση των ελεγκτικών αρχών.



Άρθρο 7

Στο άρθρο 7 ορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις διοργάνωσης εκθέσεων με ζώα συντροφιάς.



Άρθρο 8

Αυστηροποιούνται οι όροι διατήρησης των ζώων συντροφιάς στις πολυκατοικίες και στις μονοκατοικίες με σκοπό τη διασφάλιση της ευζωίας τους και την αρμονικότερη συμβίωση, εν γένει, με το ανθρώπινο στοιχείο.



Άρθρο 9

Αποσαφηνίζονται οι αρμοδιότητες των Δήμων και των Φιλοζωικών Οργανώσεων, με ρητό καθορισμό πεδίων εμπλοκής τους στη διαχείριση του προγράμματος αδέσποτων ζώων συντροφιάς, με σκοπό τη προαγωγή της ευζωίας των ζώων. Δίνονται εργαλεία στους Δήμους για τη διαχείριση των αδεσπότων, επικουρούμενοι από τα φιλοζωικά σωματεία και τις ενώσεις.

Θεσπίζεται:

Α) κεντρικό μητρώο φιλοζωικών σωματείων και ενώσεων με σκοπό την ενίσχυση του ρόλου τους,

Β) υποχρέωση ενημέρωσης των πολιτών για τα προς υιοθεσία αδέσποτα ζώα, μέσω της ιστοσελίδας του δήμου και τη δημιουργία δικτύου ενημέρωσης πολιτών με τη συνεργασία των φιλοζωικών οργανώσεων

Γ) αυστηρότερο πλαίσιο προστασίας των αδεσπότων σκύλων και γατών (καλύτερη εκπαίδευση των συνεργείων περισυλλογής, απαγόρευση εμπορίας τους κ.α.) και θέτονται όροι και προϋποθέσεις για τα φυσικά πρόσωπα που υιοθετούν αδέσποτα

Δ) κίνητρο για υιοθεσία αδέσποτων ζώων με απαλλαγή από όλα τα τέλη.



Τροποποιείται το πλαίσιο υιοθεσίας ζώων από άτομα που δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδας, εναρμονιζόμενοι με την Ενωσιακή Νομοθεσία.

Αυξάνεται η ευελιξία των Δήμων σχετικά με τη συγκρότηση των 5μελών επιτροπών παρακολούθησης και ελέγχου του προγράμματος, με σκοπό την αντιμετώπιση της αδυναμίας συγκρότησης τους από τους Δήμους.

Ενισχύθηκαν οι ειδικές επιτροπές για τη διαχείριση των επικινδύνων ζώων, προκειμένου να προστατευτεί η ευζωία και η προστασία των ζώων, χωρίς να θίγεται η δημόσια υγεία και η δημόσια ασφάλεια.



Άρθρο 10

Επικαιροποιείται το θεσμικό πλαίσιο της μετακίνησης και μεταφοράς ζώων συντροφιάς.



Άρθρο 11

Θεσπίζεται η υποχρέωση στους ΟΤΑ να διαθέτουν ψυκτικούς θαλάμους ή καταψύκτες για τη διαχείριση των νεκρών ζώων συντροφιάς.



Άρθρο 12

Στο άρθρο 12 θεσμοθετείται η γενική ρήτρα απαγόρευσης χρησιμοποίησης ζώων σε κάθε είδους θεάματα. Συγκεκριμένα απαγορεύεται: α) η διατήρηση κάθε είδους ζώων σε τσίρκο ή θιάσους με ποικίλο πρόγραμμα, εφόσον αυτά χρησιμοποιούνται στο πρόγραμμά τους και πραγματοποιούν παραστάσεις ή παρελαύνουν ή εμφανίζονται ενώπιον του κοινού, β) η διατήρηση κάθε είδους ζώων σε επιχειρήσεις ψυχαγωγικών παιχνιδιών, πίστας αυτοκινητιδίων, πανηγύρεων, μουσικών συναυλιών, επιδείξεων ή άλλων καλλιτεχνικών ή ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, εφόσον αυτά χρησιμοποιούνται στο πρόγραμμά τους, γ) η χρησιμοποίηση ζώων συντροφιάς και η υπαίθρια έκθεσή τους με σκοπό την αποκόμιση οικονομικού οφέλους.



Άρθρο 13

Στο άρθρο 13 υπάρχουν οι αναγκαίες εξαιρέσεις από τον γενικό κανόνα της απαγόρευσης χρησιμοποίησης ζώων σε κάθε είδους θεάματα για την ψυχαγωγία ή τη διασκέδαση των ανθρώπων.

Συμπεριλαμβάνονται στις αναγκαίες εξαιρέσεις, οι κυναθλητικές εκδηλώσεις και επιδείξεις εκπαιδευμένων σκύλων, εφόσον δεν προκύπτει οικονομικό όφελος και τηρούνται αυστηρά οι κανόνες ευζωίας.



Άρθρο 14

Στο άρθρο 14 προσδιορίζεται η αρμόδια αρχή για τον έλεγχο και την εφαρμογή της απαγόρευσης του άρθρου 12.



Άρθρο 15

Με το άρθρο 15 επιβάλλεται η πρόσθετη υποχρέωση του αιτούντος την σχετική άδεια λειτουργίας για το τσίρκο ή άλλο συναφές πρόγραμμα ή εκδήλωση να υποβάλλει και υπεύθυνη δήλωση ότι κανένα ζώο δεν χρησιμοποιείται με οποιονδήποτε τρόπο στην παράσταση/εκδήλωση.



Άρθρο 16

Ορίζεται η μη σύννομη θανάτωση του ζώου που συνιστά κακοποίηση του ζώου σε υπέρτατο βαθμό και τιμωρείται ανάλογα.



Άρθρο 17 και 17α

Διασφάλιση της σωστής διάγνωσης και ολοκληρωμένης θεραπείας των ασθενών ζώων με ταυτόχρονη προστασία της δημόσιας υγείας. Ενίσχυση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου.



Άρθρο 18

Με το άρθρο 18 προάγεται η επιμόρφωση των ενηλίκων καθώς και η εκπαίδευση με σκοπό την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη της φιλοζωίας στα σχολεία. Προς τούτο ενεργοποιούνται μηχανισμοί υλοποίησης προγραμμάτων εκπονούμενων από ειδικούς επιστήμονες και πανεπιστήμια τα οποία εγκρίνονται από τα αρμόδια υπουργεία.



Άρθρο 20

Θεσπίζονται αυστηρές ποινικές κυρώσεις για τη μη σύννομη θανάτωση και για τη μη σύσταση των επιτροπών της παρ. 12 αρθ.9.



Άρθρο 21

Εξορθολογισμός των προστίμων των διοικητικών κυρώσεων μετά την εμπειρία της έως τώρα εφαρμογής.

Θέσπιση νέων διοικητικών κυρώσεων (αρ.3, αρ. 35, αρ.47 κ.α.)



Άρθρο 22

Δίνεται η δυνατότητα εντός 6μήνου οι ιδιοκτήτες δεσποζόμενων σκύλων και γατών που δεν έχουν σημάνει τα ζώα τους, να σημάνουν τα ζώα τους χωρίς να υποστούν κυρώσεις και με μικρότερη οικονομική επιβάρυνση. Σε αυτό το διάστημα γίνεται η αντικατάσταση του βιβλιαρίου υγείας του ζώου με διαβατήριο, χωρίς ουσιαστική οικονομική επιβάρυνση.

Τροποποιείται η παρ.1 του άρθρου 47Α του ν.998/1979 προκειμένου οι Δήμοι να εξασφαλίσουν εκτάσεις για τη δημιουργία καταφυγίων αδεσπότων ζώων όπως υποχρεούνται από το νόμο, λαμβάνοντας υπόψη ότι πολύ μεγάλος αριθμός αυτών δεν διαθέτουν καταφύγια αδεσπότων ζώων συντροφιάς.



Άρθρο 23

Θεσπίζεται η δυνατότητα δημιουργίας ειδικού λογαριασμού προστασίας αδέσποτων ζώων στους Δήμους, ενώ παράλληλα θεσπίζεται ειδικό τέλος ζωοφιλίας στα είδη που πωλούνται στα καταστήματα ζώων συντροφιάς (pet–shops), με σκοπό την ενίσχυση της χρηματοδότησης των δήμων για τον εκσυγχρονισμό και τη δημιουργία υποδομών διαχείρισης των ζώων συντροφιάς.



Άρθρο 24

Στο 24 άρθρο θεσπίζονται οι καταργούμενες διατάξεις.



Άρθρο 25

Στο άρθρο 25 ορίζεται η έναρξη εφαρμογής του νόμου

Δεν υπάρχουν σχόλια